Piękny wygląd to nie tylko makijaż, ale przede wszystkim zadbane, zdrowe ciało, którym możemy się długo cieszyć. Możemy je upiększać, poprawiać, dbać o nie w różny sposób, ale najważniejsze jest to, by długo i dobrze nam służyło. Zaś do tego niezbędne jest uważne prowadzenie go przez różne pułapki. Jedną z nich jest pułapka sytości – wszystkie gatunki od czasu do czasu poszczą, tylko ludzie i zwierzęta domowe najadają się do syta. Konsekwencje tego łatwo dostrzec wokół – otyłe dzieci, dorośli borykający się z chorobami cywilizacyjnymi, przeciążone stawy, zły nastrój.

To spostrzeżenie tak zainspirowało pewnego dziennikarza naukowego BBC, że postanowił głębiej zbadać temat. Jakież było jego zdziwienie, gdy odkrył, że podczas kryzysu w latach dwudziestych ubiegłego wieku w USA, kiedy wielu ludziom brakowało na chleb, długość życia wzrosła o około 6 lat. W wyniku jego dociekań powstała dieta 5:2, zwana również dietą Mosleya, która jest nie tyle dietą, co sposobem życia – życia w niedosycie. Ograniczając się od czasu do czasu, pełniej doświadczamy smaku i przyjemności, żyjemy mądrzej, a nasze ciało i umysł są szczęśliwsze.

Sposób odżywiania się wg dr Mosleya 1

Dieta Mosleya oparta jest na prostej zasadzie, że należy przywrócić organizmowi pierwotną równowagę i pościć w dwa dowolne (lecz nie następujące po sobie) dni w tygodniu. Post nie oznacza tu zupełnej głodówki, tylko ograniczenie ilości posiłków i kalorii (mężczyźni do 600 kcal, kobiety do 500 kcal). W postne dni spożywamy tylko śniadanie i kolację, optymalnie między posiłkami powinna wystąpić 12-godzinna przerwa. Wybieramy ryby morskie, mięso drobiowe, warzywa i inne produkty o niskim indeksie glikemicznym. W pozostałe dni jemy dowolne produkty, choć najlepiej, by również i one były one zdrowe, a ilość kalorii nie przekraczała 1600-1800 kcal dziennie.

Dr Michael Mosley wypróbował post naprzemienny na sobie, kiedy okazało się, że wyniki jego badań nie wyglądają najlepiej. Po kilku tygodniach okazało się, że schudł sześć i pół kilograma, a jego tkanka tłuszczowa zmniejszyła się z 27 do 20% proc. Spadł również poziom cukru we krwi (do 90 jednostek) oraz poziom LDL przy jednoczesnym wzroście HDL („dobrego cholesterolu”). Badania na myszach dowiodły, że post w każdej formie poprawia pamięć i przedłuża życie. Badania przeprowadzone przez uczonych z Uniwersytetu Waszyngtońskiego pokazują, że okresowe głodowanie prowadzi do spadku ilości tkanki tłuszczowej oraz spadku ilości przyspieszającego starzenie hormonu IGF -1.

Dieta proponowana przez Mosleya nie jest restrykcyjna, dzięki temu nie powoduje obsesyjnego myślenia o ulubionych potrawach ani efektu jojo. Jej celem jest rozwinięcie tzw. inteligencji żywieniowej i zmiana całokształtu naszego żywienia, co dokonuje się poprzez stopniową zmianę nawyków. Korzyści takiego sposobu życia są liczne – zmniejsza się ryzyko wielu chorób (cukrzycy, nadciśnienia, zawału serca, nowotworów, a nawet choroby Alzheimera), zwiększa się za to szansa na dłuższe życie w dobrej formie. W wiele religii wpisana jest forma okresowego postu. To mądrość pokoleń, którą Michael Mosley tylko odświeżył i przypomniał. Post to nie archaiczny wynalazek służący samoumartwianiu, ale autentyczna potrzeba naszego ciała.

Doktor Michael Mosley to lekarz z wykształcenia. Pracuje na co dzień jako dziennikarz, (w 1995 r. zdobył tytuł Medycznego Dziennikarza Roku przyznawany przez Brytyjskie Towarzystwo Medyczne), producent i prezenter telewizyjny. Ze swoim odkryciem dotarł do szerokiej publiczności dzięki książce napisanej z Mimi Spencer „Dieta 5:2 doktora Mosleya”. Seria dokumentalna BBC „Jedz, pość i żyj dłużej” również zyskała wielkie uznanie.

Bezpłatne konsultacje lekarskie i porady eksperta

* przed każdym zabiegiem medycyny estetycznej